Primär säkerhet
Den primära säkerheten är den som byggs in i bilen redan vid tillverkningen. Bilen ska vara bekväm att köra, ha förutsägbara vägegenskaper och skapa förutsättningar för att föraren har full kontroll i varje situation.
Subaru All-Around Safety
Subaru bygger Världens säkraste bilar och har arbetat aktivt med högsta säkerhet i fokus sedan bilbyggarstarten 1958. Redan på 60-talet genomförde fabriken egna krocktester. Man var tidiga med eftergivlig rattstång och med Boxermotorns intåg säkerställde Subaru att drivpaketet trycks ned under bilen istället för in i kupén. Mycket av denna teknik har adopterats av andra och kan återfinnas även i konkurrerande bilmärken.
Subarus säkerhetsfilosofi bygger på fyra pelare. Primär säkerhet, aktiv säkerhet, passiv säkerhet och förebyggande säkerhet. Den primära säkerheten ligger i bilens konstruktion. Den aktiva säkerheten är system som byggts in för att göra bilen säker att köra. Den passiva säkerheten är de system som skyddar dig om olyckan skulle vara framme. Den förebyggande säkerheten ligger i de funktioner som förhindrar att olyckor sker över huvud taget. Subarus mål är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i eller av en Subaru. Utgångspunkten är alltså inte bara att skona förare och passagerare utan även oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister.
Den primära säkerheten är den som byggs in i bilen redan vid tillverkningen. Bilen ska vara bekväm att köra, ha förutsägbara vägegenskaper och skapa förutsättningar för att föraren har full kontroll i varje situation.
Här kommer den symmetriska, permanenta fyrhjulsdrivningen in. Genom att bilen alltid har drivning på alla fyra hjul och inte växlar mellan drivning fram och på alla, blir beteendet konsekvent och bilen neutral i styrning och balans.
Denna kategori är till för att skydda förare och passagerare ifall olyckan trots allt skulle vara framme. Subaru använder en stor andel höghållfast stål.
Det bästa sättet att undvika skador är naturligtvis att se till att det inte händer några olyckor överhuvudtaget.
Vår vision gäller alltså inte bara de som sitter i bilen, utan även oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare.
Att vi kommit en bra bit på vägen bevisas av att de tre senaste modellerna som testas fick de högsta säkerhetspoäng som någonsin utdelats och har betygsatts av flera testinstitut som bäst i sina respektive klasser.
Nyckeln till detta är förarassistanssystemet EyeSight, det system som är resultatet av det kunnande vi har samlat på oss under mer än ett kvarts sekel, och bygger på en stereokamera som övervakar vägen framför bilen.
Sedan 1972 har fyrhjulsdrift varit ett signum för Subaru och i stort sett alla våra bilar driver på alla fyra. Vi tillverkar och säljer över en miljon fyrhjulsdrivna bilar varje år. Det är 50 procent fler än Audi och dubbelt så många som Land Rover, vilket gör oss störst i Världen.